Waar moet kantoormeubilair aan voldoen?
Wanneer een kantoor wordt ingericht, moet vooral gekeken
worden naar de ergonomie. Ergonomie is afgeleid uit het Grieks. “ergon”
betekent werk en “nomos” wetten. Het geeft aan hoe een ideale
werkplek eruit zou moeten zien. Een ergonomische werkplek is niet alleen goed
voor de werknemer, maar zeker ook voor de werkgever. Wanneer een werkplek
aangenaam is zullen de werknemers er zo goed mogelijk presteren. Daarom zal
ernaar worden gestreefd om de werkplek zo comfortabel mogelijk te maken. Bij
het inrichten van een kantoor wordt gestreefd naar een ideale functionaliteit
en esthetiek waarbij ergonomie het sleutelwoord is. Je krijgt daardoor een
ideale combinatie tussen de werkplek en de productiviteit voor het verrichten
van de werkzaamheden. Het is gebleken dat een ergonomische werkplek 15% meer
productiviteit oplevert en ziektes van de werknemers met 3% afnemen. Een
werknemer is verplicht dat hij ervoor zorgt dan zijn werkplek goed is
ingericht. Dat geldt ook voor de werkgever. Naast het meubilair moet een
werknemer voldoende zuurstof kunnen inademen en licht hebben. Ook de
temperatuur en geluid moeten goed zijn om zich op het werk te kunnen
concentreren.
Klachten op een kantoor
Er zijn behoorlijk wat klachten die met de werkzaamheden te maken kunnen
hebben.
RSI; Repetitive Strain Injury (RSI) is een veel voorkomende klacht van
personeelsleden die een hele dag op een kantoor achter een computer zitten.
Wanneer je constant de hele dag dezelfde bewegingen moet uitvoeren kunnen
dergelijke klachten ontstaan. RSI is een term die wordt gebruikt om de pijn in
de spieren, zenuwen en pezen aan te duiden die veroorzaakt worden door
regelmatig overmatig gebruik en herhalende bewegingen. Deze aandoeningen komen
vooral in de bovenste ledematen voor. Deze aandoeningen komen veel voor onder
de Nederlandse bevolking. Het kost miljarden aan schadevergoedingen.
Fysieke klachten ontstaan bij het personeel op een kantoor vaak doordat er
constant vanuit dezelfde werkhouding wordt gewerkt. Het is niet goed voor het
lichaam om de hele dag achter een computer te zitten en daarbij naar een scherm
zitten kijken.
Oplossingen op een kantoor.
Belangrijk is dat er bij het werk op een kantoor een goede verlichting aanwezig
is. Je moet kunnen werken waarbij je de ogen niet extra moet inspannen.
Ook de temperatuur moet goed zijn. Een temperatuur van 20 graden op een kantoor
is de ideale temperatuur om in te werken.
De luchtkwaliteit moet in orde zijn. Er moet niet alleen voldoen zuurstof
aanwezig zijn, maar ook de luchtvochtigheid en de circulatie moet goed zijn.
Wanneer je aan het werk bent moet je niet gestoord worden door hinderlijke
geluiden. In stille ruimtes kunnen de werknemers zich beter concentreren.
Waar het kantoormeubilair aan moet voldoen.
Het kantoormeubilair moet aan bepaalde eisen voldoen. Er zijn door de arbo
technisch gezien strikte eisen gesteld aan het kantoormeubilair. Het
belangrijkste is dat de werknemers een goede en comfortabele werkplek hebben.
De Nederlandse Praktijk Richtlijn levert voorschriften op het verantwoord
gebruik naar onder andere kantoortafels en bureaus via de NEN 527. De NEN 1335
heeft betrekking op de maatvoering van de kantoorstoelen. Er wordt ook gekeken
naar de afmetingen en veiligheidseisen. Vervolgens is er nog de NPR 1813 die
een toelichting geeft op de bovenstaande normeringen.
Bron: Officetopper.com