Drie redenen waarom voldoende slaap belangrijk is

Bij het optimaliseren van de slaapkamer wordt vaak over het verbeteren van de nachtrust nagedacht. We investeren in kwalitatieve bedden, een goed matras, hoofdkussen en dekbed om de nachtrust te bevorderen. Daarnaast wordt de slaapkamer voorzien van een rustgevende sfeer en verduisterende gordijnen om de look compleet te maken. Hoewel we allemaal begrijpen dat een goede nachtrust belangrijk is, weten maar weinig mensen waarom.

Slapen hoort bij ons leven. We brengen maar liefst een derde van onze dagen door in de slaapkamer. Van jongs af aan wordt ons geleerd om op tijd te gaan slapen. Waar je dit voorheen vooral als noodzakelijk kwaad beschouwde, vind je het als volwassene toch ook wel heel fijn om lekker in je bed te stappen en te ‘ontstressen’. Maar weet jij daadwerkelijk waarom we eigenlijk slaap nodig hebben? Wij geven je drie redenen waarom voldoende slapen – en daarmee ook het optimaliseren van de slaapkamer – zo belangrijk is.

1.     Een veel beter geheugen

Vergeet jij altijd wel iets? Kan je nooit weggaan zonder een lijstje met ‘things to do?’ Dan is het verstandig om je slaapgedrag eens kritisch te beoordelen. Uit onderzoek blijkt namelijk dat mensen die structureel te weinig slapen over een veel slechter geheugen beschikken. Mensen konden dingen veel beter onthouden als ze een goede nacht slaap hadden gehad. Vandaar waarschijnlijk ook het bijgeloof dat je na het studeren je boek onder je kussen moest leggen en de volgende dag alles beter zou weten. In je slaap verwerk je informatie en kunnen de hersenen dit beter opslaan. Dingen die de voorgaande dagen nog moeilijk te begrijpen waren, kunnen na een goede nacht slapen opeens op hun plek vallen.

In drukke en chaotische tijden is voldoende slaap dan ook essentieel belang. Niet alleen om je koppie er bij te kunnen houden, maar ook om dingen beter te onthouden en te gebruiken. Met de dekbedden van Weidswonenenslapen.nl geef jij jouw geheugen een boost!

2.     Emoties onder controle houden


Door onvoldoende te slapen wordt het steeds lastiger om de emoties onder controle te houden. Gebrek aan slaap doet de hippocampus krimpen. Dit belangrijke gedeelte van de hersenen stuurt de emoties aan. Wanneer deze krimpt raak je emotioneel van slag. Dit merk je bijvoorbeeld doordat je veel prikkelbaarder bent als je te weinig geslapen hebt. Wanneer het slaaptekort aan blijft houden zullen er ernstige gedragsveranderingen kunnen optreden. Zelfs iemand die normaal gesproken nog geen vlieg kwaad doet kan dan plotseling agressief uit de hoek komen.

Gelukkig is de krimp van de hippocampus slechts van tijdelijke duur. Zodra je je hersenen weer voldoende rust gunt, zal het effect teniet gedaan worden. Leg je hoofd dus maar heerlijk neer op jouw favoriete silvana kussen van Weidswonenenslapen.nl en zorg voor voldoende slaap. Je omgeving zal je er dankbaar voor zijn.

3.     Verkleint de kans op overgewicht

Kamp je al jaren met overgewicht en lijkt geen enkel dieet te helpen? Dan loont het zeker om je slaappatroon eens kritisch te bekijken. Uit onderzoek is gebleken dat een gezond gewicht en voldoende slapen hand in hand gaan. Elke dag voor voldoende slaap zorgen helpt je bij het bewaren van een gezond gewicht. En je hoeft er helemaal niets voor te doen. Een prima ‘work-out’ dus voor mensen die eigenlijk helemaal geen zin hebben in sporten. 8 uur slapen werkt bijna net zo goed!

Dit artikel door GMU | google adwords specialist betreft een betaalde samenwerking.